“רואים רחוק”

תכנית “רואים רחוק” קמה במטרה לתת מענה לבעיית היחלשות והידלדלות ההון האנושי ביישובי הפריפריה הכלכלית-חברתית כתוצאה מהגירה שלילית של צעירים המהווים את הכוחות החזקים ביישוב. במסגרת התופעה של ההגירה השלילית קיימת נטישה של המנהיגות המקומית הפוטנציאלית. לאורך השנים נוצר מעין “מעגל קסמים” בו באופן עקבי הכוחות החזקים נוטשים את היישוב ודימוי היישוב נחלש.

חזון

יישובי הפריפריה הכלכלית-חברתית יהיו חזקים, עצמאיים, בעלי דימוי חיובי בעיני עצמם ובעיני הכלל ויהוו גורם משיכה להתיישבות.

ייעוד  

יצירת הון אנושי איכותי אשר יהווה מודל לחיקוי עבור דור העתיד בקהילה ויראה עצמו כאחראי על עיצוב אורחות החיים בקהילה מתוך תחושת שייכות ואחריות.

מטרות

 השארת צעירים איכותיים ביישובי הפריפריה.

 העצמת שדרת המנהיגות המובילה והמשפיעה ביישוב.

 חיזוק מרכיב ההשתתפות החברתית )התנדבות ומעורבות החברתית(.

 הטמעת מודל התכנית ברשות המקומית.

אסטרטגיית הפעילות

יצירת מודל צומח של איתור, העצמה, עיצוב תפיסת עולם חברתית וחיזוק השייכות ליישוב של המנהיגות הצעירה והאיכותית על בסיס תכנית ארוכת טווח המלווה את הצעירים במהלך 6 שלבים בחייהם:

שלב 1 – גילאי ח’-י”ב : איתור מנהיגים פוטנציאלים והעצמת הנוער באמצעות קבוצות מנהיגות עד לחיבורם לשנות שירות/מכינות קד”צ.

שלב 2 – גילאי י”ג: השתתפות בשנת שרות\מכינות קד”צ, בה יעברו תהליך מעצים אשר ייחזק אותם כפעילים חברתיים. במקביל, נקיים קשר שוטף ומפגשים תקופתיים ביישוב.

שלב 3 – בזמן הצבא: ליווי המשתתפים ע”י בני היישוב בעלי ערך מוסף לשלב הצבאי, שימור וחיזוק הקשר והשייכות ליישוב ע”י  מפגשים תקופתיים של תוכן, מפגש עם נושאי תפקידים מהיישוב וגיבוש הקבוצה.

שלב 4 – לאחר השחרור ובזמן הלימודים האקדמיים: מתן מענה לצרכים אקדמיים, כגון: יעוץ טרום הלימודים, ליווי ותמיכה במהלך הלימודים ומתן מלגות ובמקביל המשך הליווי האישי, הקבוצתי וחיזוק השייכות ליישוב.  

שלב 5 – לאחר התואר: חיבור בוגרי התכנית למשרות המכשירות לתפקידי הובלה, מנהיגות והשפעה בתחום החברתי + המשך ליווי אישי וקבוצתי.

שלב 6 – בחירת מקום מגורי קבע: חיבור בוגרי התכנית למשרות במרחב היישובי ולתפקידי הובלה בעלי השפעה על הקהילה ומיסוד קהילת מנהיגות המקומית.